Dlaczego warto jeść warzywa

Dlaczego warto jeść warzywa?

Warzywa posiadają liczne właściwości, a także wartości odżywcze. Dzięki nim, można zapobiec wielu chorobom i zadbać o smukłą sylwetkę. Dowiedz się, dlaczego warto jeść warzywa i które z nich są najlepsze dla całego ciała!

Właściwie, po co mi te warzywa…?

Otóż, są one podstawą w piramidzie żywienia każdego człowieka! Ich kaloryczność jest zazwyczaj niewielka, więc nie musisz się ograniczać w ich jedzeniu. Powinny one zaspokajać ponad połowę Twojego dziennego zapotrzebowania na pożywienie! Oczywiście, warzywa są największym źródłem witamin, niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Tak więc, bogate są w beta karoten, witaminy C, K, E i PP, a także B. Dzięki warzywom, potrafisz lepiej strawić dany posiłek, skutecznie obniżasz poziom cholesterolu, stajesz się odporna na infekcje, Twoje rany szybciej się goją, wzrok jest lepszy, ciśnienie krwi obniża się, a serce lepiej pracuje. Czy to mało?

Minerały i błonnik w warzywach

Minerały są również bardzo ważnym składnikiem, mobilizującym do spożywania warzyw. Budują bowiem kości i zęby, a  także regulują gospodarkę kwasowo-zasadową i hormonalną. Dzięki minerałom (np. sód, cynk, fosfor czy wapń i potas) zawartych w warzywach, organizm lepiej przyswaja białka, węglowodany i tłuszcze. Błonnik z kolei stabilizuje poziom glukozy we krwi, uwalniając organizm od toksyn. Warzywa są więc świetną pomocą podczas… Zaparć i wzdęć! Oczywiście, warzywa bogate są również w wodę, która jest podstawą każdej diety,  zatem ułatwiają walkę z nadwagą – także bez warzyw, nie masz co myśleć o byciu fit!

Jakie warzywa najlepsze?

Oczywiście, nie ma warzyw złych – jednak są takie, które wpływają na poszczególne procesy w organizmie znacznie lepiej, niż inne. I tak, warzywa zielone bogate są w luteinę oraz witaminy C i K, wpływające świetnie na wzrok czy… Kojenie nerwów. Dzięki małej kaloryczności, chętnie wybierają je osoby odchudzające się. Idealne w tym przypadku okazują się: brukselka, szparagi, sałata rzymska, jarmuż, ogórek, szpinak czy brokuł. Czerwone warzywa pomagają zachować młody wygląd skóry (pomidor, papryka, rzodkiewka), a warzywa fioletowe zapobiegają nadciśnieniu (burak, bakłażan, czerwona cebula). Do wyboru, do koloru!

Uwaga!

Pamiętaj, że najzdrowsze warzywa to te, które spożywasz na surowo bądź gotujesz na parze! Nie tracą one wówczas swoich dobroczynnych właściwości i prawidłowo uzupełniają organizm w witaminy i minerały.

Artykuł Dlaczego warto jeść warzywa? poleca dietetyk katowice

Po więcej artykułów zapraszamy na bloga 

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *